Blog je opět v provozu! (30.6)

Život není fér

9. července 2015 v 22:44 | Scrat |  Úvahy
Zdravím!


Určitě jste se s tím setkali. Stalo se vám něco nespravedlivého a postěžovali jste si: "To není fér!" A rodiče/kamarádi/učitelé vám na to řekli: "No, s tím se budeš muset smířit, protože život prostě není fér." Ale v poslední době narážím na tento argument čím dál tím častěji a mám z toho takový dojem, že lidi tohle používají, aby se nemuseli snažit. Dám vám příklad. Loni jsem byla na letním táboře, kde se bodoval úklid postelí. Moje sestra měla jako vždy uklizeno, ale dostala nejméně bodů. Když si přišla stěžovat na vedoucí, že to přece není fér, tak se jí místo odpovědi, co bylo na jejím úklidu špatně, dostalo suchého: "Život není fér." Mě osobně to naštvalo, přestože to byla taková prkotina. Ano, život sice opravdu není tak fér, jak by mohl, ale u takovéhle drobnosti, jako bylo ono bodování, je opravdu jednoduché zařídit, aby to bylo fér, pokud jste ona vedoucí. Jenže se jí nechtělo a ono ejhle.
Dám vám jiný příklad. Loni, zhruba touhle dobou, mě šikanovali ještě víc než předtím, kvůli mojí víře. Ten den byla středa a večer toho dne jsem šla do náboženství. Moje katechetka poznala, že mi něco je a tak se mě na to zeptala. Normálně bych jí to neřekla, ale napadlo mě, že když je to k tématu, tak proč ne. No, a tak jsem se jí svěřila. Jaké bylo moje překvapení, když se mi dostalo proslovu, který jsem rozhodně nečekala. No víte, oni křesťané trpí každý den, protože je lidi nesnáší kvůli jejich víře, zvlášť v méně rozvinutých zemích! Každý den zemře několik křesťanů už jen kvůli tomu! A kolik je mučedníků, kolik jich bylo umučeno? Buď ráda, že jsi zdravá a máš rodinu, co by za to dali jiní?
A víte vy co? Já jsem ráda. Sice mě šikanují v kuse šest let, ale hlavně že jsem zdravá. Sice mě šikanují i někteří učitelé a nikdo s tim furt nic nedělá, ale hlavně, že mám rodinu. To je přece super, ne? Prý bych měla pro víru něco vytrpět. V životě budou i horší věci a lidi se budou furt chovat nefér. Život přece není fér, tak proč se o to snažit? Přijde mi to pokrytecké. Ano, chápu, že jsou i křesťané, kteří pro svou víru trpí mnohem víc než já, ano, můj problém je vedle nich bezcenný. Ale když už se kurňa něco nespravedlivýho nebo špatnýho děje, tak s tím budu něco dělat, ne?! Proč mám být já ta obětní ovečka, která bude trpět? Je to opravdu tak důležité pro víru? Řekla bych, že katechetka asi nemá moc pravomoci v mojí škole, ale jiní lidé ano. Ale přestože ona tu moc zabránit té šikaně nemá, je vážně pokrytecké a neempatické dát mi proslov, jak se mám vlastně dobře.
Kněz téměř každé kázání mluví o trpících křesťanech v jiných zemích, ale o křesťanech trpících v našem státě ani ťuk. Je totiž jednodušší sedět na zadku, stěžovat si a litovat lidi míle daleko než se zvednout a pomoct někomu, koho máme před očima. Spousta lidí přispívá UNICEFu na děti v nouzi někde v Africe trpící hladem, ale aby dali bezdomovci před jejich domem dvacku na jídlo, to nic, co?
Víte, lidi byli, jsou a budou pokrytci. Vždy mezi nimi budou ti, co jen reptají a nic nedělají. Třeba nedávno jsem se na internetu pod jedním videem hádala s nějakým týpkem o feminismu. Říkal, že "plná, stoprocentní rovnoprávnost není možná a ta snaha je zbytečná". No jo, proč se snažit o nějakou, byť drobnou změnu, když můžu jen kecat a nic nedělat? Jeden člověk sice sám rovnoprávnost zařídit nedokáže, ale když se spojí víc sil, dá se to. A víte vy, co on na to? "Ten feminismus je jako komunismus, ti se taky snažili o rovnoprávnost." V tu chvíli jsem vážně nevěděla, jestli se mám smát nebo brečet.
Vrátím se k onomu argumentu, že "lidi na světě se mají hůř, takže nemáš být proč smutný/á". Víte, to je jako říct že "lidi na světě se mají líp, takže nemáš být proč veselý/á". Jednoduše, každý problém má svou váhu a byť je proti ostatním malý, měl by se vyřešit.
Dám vám další příklad. Většina Čechů si neustále na něco stěžuje, například na politiku. Pořád u pivka nadávají, jak je tenhle stát hroznej, jak každej furt všechno krade a jak je zadlužený. Ale když jsou volby, zrovna tihle lidi se tam neukážou. Řeknou si "volby nic nezmění" a volit nejdou! A potom se diví, že to je, tak jak je, když si tohle řekne více lidí. Pokud mi něco vadí, budu se s tím sakra snažit něco dělat a ne si pořád bezcílně stěžovat, ne?! Pokud vám vadí politika, tak se z toho gauče zvedněte a jděte volit to nejmenší zlo. Váš hlas má velkou váhu a pokud to nevyjde, můžete si aspoň s klidem říct, že jste to zkusili. A takhle je to jednoduché u všech dalších věcí. Stačí se snažit ať už skončíte jako vítězi nebo s pouhým pocitem snahy. A co nám z toho teda všechno vyplývá? Nestěžujte si. Pokud možno si nestěžujte. Ne proto, že se lidi mají hůř, ne proto, že život přece není fér, ale proto, že s tím můžete stále něco dělat. Ať je vaše přispění sebemenší, má svou váhu a důležitost. Pokud něco chcete, zvedněte se a běžte to udělat, neargumentujte to žádným "život není fér", přestože to bude těžké, s vytrvalostí to dokážete. Protože nezapomeňte: život je tak fér, jak si ho uděláte.
Vaše Scrat
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 teryna teryna | 10. července 2015 v 10:54 | Reagovat

Yey, nový článek! Tak jsem se na něj těšila! A k tématu... osobně musím říct, že jsem se s tím "Život není fér" už smířila. Smířila jsem se s tím, že ke mě už nikdy nebude přistupováno fér. A je mi tak fajn.
S tvrzením, že každý problém má svoji váhu samozřejmě souhlasím, stejně jak se snaží někteří lidé pomoci třeba těm lidem v Africe by se mělo pomáhat i lidem tady s problémy jako je třeba "jen" deprese. Nejdivnější na tom je, že tohle vím, ale přitom si furt říkám jaký jsem sobec, když pak brečím kvůli svým problémům... nedokážu si připustit, že můj problém je natolik velký aby jsem kvůli němu prolévala slzy a pak si kvůli tomu všemu nadávám ve stylu: "Ty přece nemáš právo brečet!" A pak si nádám znovu, protože si uvědomím, že řešit by se měl i ten "sebemenčí" problém. Jsem v tomhle trochu divná. Ale to jsem trošku odbočila...
S tou politikou taky souhlasím. Třeba to jak lidé pořád nadávají na Zemana, ale přitom ho buď sami zvolili nebo volili Schwarzenberga, co ani neumí mluvit česky, nebo pro jistotu nevolili vůbec! Měli jsme možnost svobodně si zvolit prezidenta, nebylo to přeci to co lidi, tak chtěli? Ptoč tedy nadávají? Občas mne tohle vážně rozčiluje...

2 Snapeova Snapeova | Web | 10. července 2015 v 11:05 | Reagovat

Docela souhlasim, to prohlaseni jako takove neni spatne. Je pravdive. Da se obcas pouzit, ale ne na vsechno. Kdyz se s tim da neco delat, jako na tabore, tak by se s tim neco delat melo. Jsme tu od toho, abysme veci resili, ne aby jsme delali, ze je nam to ukradeny.
A ta pani, mi prijde, ze dela, jako by nezalezelo na kazdem jednotlivci. Mela se venovat tve situaci a poradit ti treba, co delat nebo ti doporucit nekoho, kdo ti poradi, co ja vim... A pan knez by se teda dle meho nazoru mel primarne zamerit na lidi ve state, kde bydli a kaze. Ne se vetsi vahou venovat recem o lidech z jinych zemi.
A jen tak na okraj. Ja bych neprispela na deti v Africe a uz vubec ne bezdomovci. Rekni mi cim tomu bezdomovci pomuzu? Jen bude vedet, ze mu lidi daj, bude dal sedet a zebrat a nepujde se snazit svuj zivot zmenit. Spousta tech lidi, kdyby chtela, muze jit nekam, kde je nejak ubytujou, poradi jim, co delat atd... Urcite to neni lehke, ale kdyz clovek chce, tak se od toho dna odrazi. Stejne tak neprispivam na pejsky, postizene atd, kdyz ke me nekdo prijde na ulici. Ja jim proste neverim a obtezujou me tim. Kdyz uz se nekdy rozhodnu, ze mam nejake volne penize a daruju je teda, aby se nekdo mel lip. Bud to bude pro nekoho koho znam a vim, ze to potrebuje. Nebo si sama vyberu nekoho, kdo je postizeny nebo neco podobneho. Zije jich tu dost, co tu pomoc potrebuji. A nebo si sama vyberu utulek pro zvirata, kteremu bych chtela pomoct.

3 Snapeova Snapeova | Web | 10. července 2015 v 11:10 | Reagovat

[1]: tak tyhle hloupe reci, ze ani neumi mluvit cesky me vazne stvou. Asi nikdo nechape, ze ten clovek ma vsdu reci... A cesky umi... No nic, nebudu se rozcilovat. Ja ho tedy volila, protoze se mi svymi nazory a pristupem docela libil a byl pro me mensim zlem nez Zeman. Z tveho komentare to zni, ze at uz jsme volili jednoho nebo druheho a nebo vubec, vse bylo spatne... To mi prijde trochu divny.

4 Melanie | bymels.blog.cz Melanie | bymels.blog.cz | Web | 10. července 2015 v 17:51 | Reagovat

Wow! :O Hrozně jsi se rozepsala, ale mohu úspěšně říct, že jsem došla až ke konci i přes to, že mě takhle dlouhé články moc nebaví :D Abych se k tomu nějak vyjádřila - osobně také nemám ráda tyto argumenty, proto raději hlášku ůTo není fér" používám jen tam, kde vím, že nejsou takový pokrytci, kteří by ti na to odpověděli "Živor není fér". Když jsem se začetla o tom náboženství - Nějak jsem nepochopila, proč jsou křesťané šikanováni a už vůbec ne, proč by tě šikanovali učitelé :O Já sice jsem proti křesťanské víře - nebo jinak, nejsem proti, ale když se zamyslím nad jejich teoriemi, příjdou mi trochu na hlavu, nic ve zlém. Každopádné šikanovat a nějak rozšiřovat mé nesouhlasné výjevy s křesťanstvím bych před křesťanem asi nedokázala a vůbec bych se k tmu nesnížila. Vždyť jste taky jenom lidi, že ;-) Krom toho většina křesťanů už dnes není taková, jako kdysi, či jak by měli křesťané vypadat. Na mnoha lidech z mých okolích to ani nejde poznat. Můj kamarád, se kterým jsem chodila do třídy byl křesťan a byl naprosto normální, dokonce i zvrhlý, jako každý správný kluk. Nikdo mu za to nenadával, ba naopak jsme se ho ptali, jaké to je a podobně. Zase ale mám dvě "kamarádky", které chodí do jednoho kroužku, který je založen na křesťanské víře, kde chodí i křesťané a občas se tam zpívají křesťanské písně a podobné věci a co ony dělají? Ony si na ty křesťany začnou hrát a zpívat si při jídle modlidby "Děkujeme ti, pane". Nic bych proti tomu neměla, ale dělat to, aby zapadli. Ehm, trochu jsem se rozepsala mimo téma, měla bych se trochu krotit :D K volbám. Já se ani nedivím, že jsou lidé, kteří k těm volbám nechodí a remcají (ráda bych zdůraznila, že mí rodiče k volbám chodí), protože dnes jsou tady tak špatné volební strany, že to ani není možné. Když na to tak kouká, tak jsem i docela ráda, že se mě to ještě netýká, pač opradu nevím, koho z nich bych volila. Není koho. Život prostě fér není, ale né v tom, že by jsme si ho tak zařizovali. To je naše věc a nemáme si právo stěžovat. Život není fér, protože nám nedaroval ani jednu z těch fantastických věcí, jako je možnost chodit do Bradavic, či dokonce cestovat s Doctorem a podobné věci :( To by byl život, který byl naprosto fér! :D

5 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 12. července 2015 v 9:37 | Reagovat

Wow, tohle je naprosto skvělý shrnutí toho, co se mi na tohle téma honí v hlavě. Já úplně nesnáším,  když se říká "Život není fér", ale nejhorší je to právě u křesťanů.  Ti by se přeci měli snažit o to, aby to na světě bylo spravedlivé,  ne? No, křesťané mají spíš být prostě hodní,  ale Bůh je přece spravedlivý a my chceme, aby svět byl taky, ne? Dobře,  teď jsem se do toho nějak zamotala. :-D Prostě a jasně-naprosto souhlasím,  napsalas to perfektně. A to s tou katechetkou je mi líto, to fakt neudělala dobře.

6 Yu-chan Yu-chan | Web | 14. července 2015 v 18:55 | Reagovat

Abych byla upřímná, křesťanství taky zrovna dvakrát nemusím. To ale není důvod, abych se věřícím posmívala, nebo jim nějak ubližovala. Jejich víra, jejich věc.
Věta "Život není fér." Mě taky pěkně štve, i když já se s ní moc často nesetkávám. Ohánět se tím, že lidé ve světě se mají hůř, je pěkná pitomost. Vlastně se nebudu rozepisovat. Prostě s tvým článkem zcela souhlasím. :-)

7 Gaz Gaz | E-mail | Web | 12. listopadu 2015 v 19:43 | Reagovat

Tak si řikám jaký musíš mít v hlavě pořádek, že dokážeš svoje myšlenky tak krásně sepsat, aby tomu každý rozuměl. A ještě ke všemu by spousta Tvých vět zasloužila vytesat do nějaké pěkné časem ani lidmi nezničitelné desky.
Zkrátka naprosto s Tebou souhlasím...
(Já se svou vírou většinou, raději, kvůli lidem, nechlubím, ale možná to dělám proto, že si nepřipadám jako správný křesťan...)

8 Sebastien Sebastien | E-mail | 7. dubna 2016 v 21:23 | Reagovat

Shodou okolností jsem se sem dostal, ale musím oponovat ( už jen protože vždy zastávám tu méně podporovanou stranu )
Život je fér, tak moc jak to jen jde, možná se všichni nerodíme do stejných podmínek, ale platí pravidlo za oko zub, za nohu ruka. Každý něco máme, ale za to jsme zase zaplatili něčím jiným, možná se nám to ne vždy zdá jako spravedlivý "kšeft", ale tak to je. Člověk v dnešní společnosti si žije sice velice nad poměry, ale za to žije ve stresu a agresivnější společnosti. Uprchlík v Iráku sice nemá jistotu dalšího dne, ale o to víc si umí vážit života. Vážení, karma je svině a dostane i ty nejrychlejší z nás. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PRAVIDLA PŘIDÁVÁNÍ KOMENTÁŘŮ:
1. Napíšete svůj názor slušně.
2. Nebudete psát sprostá slova.
3. Nebudete sem dávat reklamy, pokud to nepíšete pod článek speciálně pro reklamy (TADY.)
4. Nepište pod články nic, co s nimi nesouvisí, na to máte článek (odkaz o dva řádky výše.)
NEZNALOST PRAVIDEL NEOMLOUVÁ A POKUD JE PORUŠÍTE, MÁTE TU ZABLOKOVANÝ PŘÍSTUP!


IKONKY:

A zase se vraťte!